بک لینک که به اصطلاح لاتین BackLink نامیده می گردد، در مرجع معتبری همچون ویکی پدیا این گونه تعریف شده می باشد ” پیوند ورودی یا بک‌لینک (به انگلیسی: Backlink یا Inlink) به ابرپیوند یک وب‌گاه به وب‌گاه دیگر می‌گویند که یکی از موردها تعیین‌کنندهٔ اندازه بهینه‌سازی موتور جستجو می‌باشد. 

بخش پشتیبانی گوگل نیز تعریف دیگری از بک لینک را ارائه داده می باشد: ” بک لینک به شما یاری می ‌کند که اطلاعات خود را در دیگر وب سایت ها مطالعه و ارزیابی کنید
زمان نچندان دور گوگل تعداد بک لینک های یک وب سایت را یکی از مهمترین فاکتور های خود قرار داده بود اما به مرور زمان و تقلب هایی که توسط مدیران وب سایت ها و وبلاگها صورت گرفت از درجه اهمیت این کار کاسته گردید و دیگر بک لینک از ۵ فاکتور مهم سئو قرار ندارد و فاکتورهای دیگری جایگزین این مورد شدن… اما هنوز بک لینک دارای اهمیت و ارزش می باشد و باز هم طبق گذشته یکی از موردها مورد مطالعه توسط گوگل، تعداد بک لینک های یک وب سایت میباشد اما با اهمیت کمتری نسبت به گذشته!
یکی از ساده ترین و مرسوم ترین و پر کاربردترین روش های به دست آوردن BackLink بک لینک تبادل لینک با دیگر وب سایت ها میباشد که مناسب ترین نوع ان تبادل لینک ۲ طرفه میباشد.
 
در بحث بک لینک به گونه کلی لینک ها در هر وب وب سایت به ۲ دسته (فالو و نوفالو) تقسیم میشوند:

  • لینک های Follow : این دسته از لینک ها بسیار مهم و اساسی می باشند و این امر می باشد که باعث به وجود امدن بک لینک می گردد در لینک های Follow به اسپایدر موتورهای جستجوگر دستور داده میشود که ادرس یا لینک فوق را دنبال کند. در تبادل لینک های خود کوشش کنید از این نوع لینک ها را برای وب وب سایت خود دریافت نمائید تا در رتبه وب سایت شما تاثیر گذار باشد.
  • لینک های Nofollow : دریافت لینک از این نوع زیاد در رتبه وب سایت شما تاثیر گذار نخواهد بود زیرا با NoFollow به موتورهای جستجوگر دستور داده میشود که لینک فوق را دنبال نکن و این ادرس فقط  برای ذکر منبع و… میباشد در نتیجه موتورهای جستجوگر هم اهمیتی به این نوع لینک ها نمی دهند. اگر شما هم صفحات خارجی را لینک می کنید و یا منبعی را معرفی می کنید مناسب تر می باشد آن را به حالت نوفالو قرار دهید زیرا از وب سایت شما بازدیدی به وب سایت دیگر فرستاده نمیشود.

 
همیشه کوشش کنید از وب سایت های مشهور و مشهور و یا حتی وب سایت های پر بازدید لینک بگیرید نه از وب سایت های تازه تاسیس شده و یا وبلاگ ها نوپا… اگر لینک وب سایت شما در یک وب سایت معتبر و پر بازدید باشد این نشانگر این می باشد که وب سایت شما مهم می باشد که چنین وب سایت معروفی به آن منبع تصریح کرده می باشد و به موجب آن گوگل نیز اهمیت می دهد. حتما در لینک های خود عنوان مناسبی را انتخاب کنید که برای آن عنوان کوشش می کنید…

فروش بک لینک

بک لینک BackLink در زبان ساده و عامیانه، به لینکی بیان کرده میشود که از سایتی به وب سایت ما پیوند داده شده باشد، بک لینک به دو نوع Follow و NoFollow می باشد که در لینک سازی نوع فالو آن بیشتر مطرح می باشد و اهمیت بیشتری دارد.
معمولا بک لینک هایی از وب سایت های معتبر و اتوریتی دار و همچنین بک لینک های مدت دار تاثیر بسیار بالایی در افزایش جایگاه وب سایت ما در نتایج جستجوی گوگل و به سبب آن افزایش بازدید و افزایش فروش، افزایش و بهبود رتبه آلکسای وب سایت و در نهایت افزایش رتبه ی اتوریتی دامنه را در پی خواهد داشت
اگر دوست دارید در کسب و کار آنلاین خود موفق اقدام کنید، حتما از بک لینک های معتبر بهره گیری کنید…

بک لینک چیست؟ چگونه مناسب ترین بک لینک ها را بسازیم؟

اگر به سئو اهمیت می‌دهید، مهم می باشد که یک واکاوی جامع از بک‌لینک‌های خود داشته باشد و نقاط قوت و اشکال وب سایت خود را پیدا کنید. بک‌لینک‌های خوب به شما یاری خواهند نمود تا در گوگل و سایر موتورهای جستجو رتبه بهتری را کسب کنید. از طرف دیگر، بک‌لینک‌های بد می‌توانند باعث کاهش رتبه شما در موتورهای جستجو شوند و حتی وب‌وب سایت شما را نیز پنالتی کنند. پس برای اجتناب از قرارگرفتن در جایگاه‌های ناخواسته، بایستی همیشه یک تناسب معقول میان بک‌لینک‌های بد و خوب مستقر کنید.

اما قبل از هرچیزی، بک لینک چیست؟

این مطلب را هم بخوانید :   ساخت برند معتبر و تضمین فروش برای فروشنده و بازاریاب

بک‌لینک همان لینکی می باشد که یک وب سایت، از یک وب سایت دیگر دریافت می کند. بک‌لینک‌ها تاثیر به سزایی در بالا رفتن رتبه وب سایت شما در موتورهای جستجو داشته و از همین جهت می باشد که در فرآیند سئو، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند. موتورهای جستجو از فاکتورهای مختلفی برای نشان دادن یک وب سایت در نتیجه‌های جستجو بهره گیری می‌کنند. کسی دقیقا نمی‌داند که بک‌لینک‌ها در این زمینه چقدر تاثیر گذار هستند اما در طول زمان ثابت شده که بک‌لینک‌ها اهمیت بسیار زیادی دارند.

یک نکته مهم این می باشد که بک‌لینک‌ها حتما بایستی طبیعی بوده و کیفیت بالایی داشته باشند. درواقع کیفیت بک‌لینک‌ها از تعداد آن‌ها اهمیت بیشتری دارد و در بالابردن رتبه سئو وب سایت شما تاثیرگذارتر هستند.

برای مثال وب‌وب سایت A، وب سایت یک رستوران می باشد و از طرف وب سایت B که در مورد غذا محتوا تولید می کند، بک‌لینک می‌گیرد. این پروسه، یک بک‌لینک طبیعی و ارزشمند برای وب سایت A ایجاد می کند و در بالا رفتن رتبه این وب سایت در نتایج جستجو تاثیرگذار می باشد.

به علاوه، بک‌لینک‌ها می‌توانند مثل یک مکالمه در فضای وب باشند.

مثلا فرض کنید یک بلاگر درمورد رویدادهای ورزشی یک مقاله می‌نویسد. در همین حین یک بلاگر دیگر یک مقاله دیگر در همین زمینه می‌نویسد اما به گونه کلی با نظر بلاگر اول مخالف می باشد. اما در هر صورت به مطلب بلاگ اول بک‌لینک می‌دهد. حال اگر مطلب بلاگر دوم بیشتر مورد توجه قرار گیرد و در وب سایت‌های بیشتری بک‌لینک دریافت کند، در عین حال روی بلاگر اول هم تاثیر گذار می باشد. زیرا ارزش بک‌لینکی که وبلاگ اول دریافت کرده بالاتر می‌رود و به شکل تصاعدی، سئوی هردو وبلاگ مناسب تر از گذشته می گردد.

حالا که با بک‌لینک آشنا شدید، مناسب تر می باشد بدانید که همه بک‌لینک‌ها خوب نیستند. در واقع ما بک‌لینک بد هم داریم و در ادامه تبیین می‌دهیم که چطور بک‌لینک خوب را از بد تشخیص بدهیم.

بک‌لینک خوب و بد چیست؟

بک‌لینک خوب به بک‌لینکی بیان کرده می گردد که از یک وب‌وب سایت معتبر و قابل‌اعتماد به وب‌وب سایت شما داده گردد. هرچه که گرفتن بک‌لینک از منابع معتبر سخت‌تر باشد، قطعا ارزش آن نیز بیشتر می باشد. بک‌لینک گرفتن از وب‌وب سایت‌هایی که به‌راحتی به سایر وب‌وب سایت‌ها بک‌لینک می‌دهند قطعا هیچ مزیت رقابتی برای شما ندارد. از ویژگی‌های یک بک‌لینک خوب، می‌توان به موردها زیر تصریح نمود:

  • بایستی از یک وب‌وب سایت مرتبط با صنعت شما داده گردد
  • لینک‌های درون محتوا مناسب تر هستند
  • دریافت لینک از مقالات بلند و باکیفیت از ارزش بسیار بالایی برخوردار می باشد
  • سایت ما حاوی مقالات مفید آموزشی درباره سئوی سایت است

    برای پیدا کردن مطلب مورد نظر می توانید موضوع مورد نظر خود را جستجو نمایید

     

  • برای سئو، بک‌لینک‌ها بایستی dofollow باشند. البته لینک‌های nofollow نیز بد نیستند. نوفالوها می‌توانند باعث ارجاع ترافیک به وب‌وب سایت شوند، اما نمی‌توانند در بهبود سئو موثر باشند. لینک‌های nofollow نباید به‌عنوان لینک‌های بد تلقی شوند
  • بک‌لینک وقتی ارزشمند می باشد که از طرف ویراستار افزوده گردد
  • وب‌سایتی که به شما لینک می‌دهد بایستی دامین اتوریتی خوبی داشته باشد و در شبکه‌های اجتماعی نیز فعال باشد

در طرف مقابل، بک‌لینک بد آن می باشد که دستورالعمل گوگل برای بک‌لینک‌ها را نقض کند. این نوع بک‌لینک‌ها معمولا نتیجه‌ای غیر از پنالتی شدن وب‌وب سایت در پی ندارند. موردها آورده شده در زیر ازجمله نشانه‌های بک‌لینک بد هستند:

  • لینک از یک وب‌وب سایت غیر مرتبط به شما داده گردد. مرتبط بودن بسیار اهمیت دارد
  • لینک از یک صفحه با محتوایی ضعیف با شما داده ‌شده می باشد
  • لینک‌هایی که از طرف وب‌وب سایت جریمه شدن توسط گوگل به شما داده شوند
  • لینک‌های به تعداد زیاد و لینک‌های فوتر می‌توانند باعث پنالتی شوند
  • تبادل لینک ممنوع می باشد!
  • وب‌سایتی که به شما لینک می‌دهد، دامین اتوریتی پایینی دارد
  • بک‌لینک از یک شبکه وبلاگی به شما داده شده می باشد
  • بک‌لینک‌های ویجت بد هستند و بایستی nofollow باشند
  • بک‌لینک‌هایی که برایشان پولی پرداخت‌شده باشد. رسانه‌های تبلیغاتی بایستی از ویژگی nofollow بهره گیری کنند
  • بک لینک‌هایی که از دایرکتوری‌های محتوا داده می شوند هم بد هستند
  • بک‌لینک‌هایی که از طرف وب‌وب سایت‌های هک شده داده می شوند یا در CSS مخفی باشند
  • بک‌لینک‌هایی با آنکر تکست‌های بیش‌ازحد بهینه‌شده‌اند، می‌توانند باعث پنالتی شوند
  • بک‌لینک‌هایی که به‌صورت خودکار ایجاد می شوند مضر هستند
همچنین بخوانید:  شروع کار با بهینه سازی محلی (Local SEO)

اما چرا همه بک‌لینک‌ها خوب نیستند؟!

این مطلب را هم بخوانید :   مقاله بهینه سازی سایت بک لینک های روی سرور

متاسفانه از دیدگاه بسیاری از آژانس‌های سئو، تمامی بک‌لینک‌ها ارزشمند هستند. درصورتی‌که در واقعیت چنین نیست. البته این دیدگاه تا حدی از سیاست‌های پیشین گوگل نشات می‌گیرد. اما گوگل در سالیان اخیر سیاست‌های جدیدی را در زمینه بک‌لینک در پیش گرفته می باشد که آژانس‌های سئو بایستی از آن‌ها آگاه باشند.

موتور جستجوی گوگل اکنون وب‌وب سایت‌هایی که از لینک‌های اسپم بهره گیری کنند را جریمه می کند. بک‌لینک‌ها اکنون به‌عنوان یکی از فاکتورهای موثر در رتبه‌بندی وب‌وب سایت موردنظر هستند و دلیل حساسیت این موتور جستجو روی بک‌لینک‌ها نیز همین می باشد.

تعداد زیاد بک‌لینک هم می‌تواند مشکل‌ساز باشد

همان‌گونه که در بالا بیان کردم، سیاست‌های گوگل درزمینه بک‌لینک‌ها تغییر کرده می باشد و کاهش ارزش تعداد بک‌لینک‌ها نیز یکی از مورد هایی می باشد که گوگل در مورد آن سیاست‌های جدیدی را در پیش گرفته می باشد. در سیاست جدید، کیفیت بر کمیت ارجحیت دارد و اگر از روش‌های غیرعادی و اسپم، تعداد زیادی بک‌لینک برای وب‌وب سایت خود فراهم کرده‌اید، مطمئنا از طرف گوگل پنالتی خواهید گردید.

با وجود این موردها، چطور کیفیت لینک‌ها را در کمپین‌های سئو ارزیابی کنیم؟

تا اینجا متوجه شدیم که هر لینکی با ارزش نیست. شما بایستی قادر باشید که کیفیت لینک‌های ورودی و خروجی به وب سایت را ارزیابی کنید و در صورت مناسب نبودن، درصدد حذف و یا جایگزینی آن‌ها با انواع سالم و با ارزش برآیید.

کسب و کارهای آنلاین این روزها نمی‌توانند به هیج وجه از تاثیر موتور‌های جستجو بر رشد کسب و کارشان غافل شوند. در واقع این روزها  استارت‌آپ‌ها در سراسر دنیا درحال بهینه‌سازی خود برای مناسب تر دیده شدن در موتورهای جستجو هستند. زیرا به این مهم پی برده‌اند که مناسب تر دیده شدن در موتورهای جستجو مساوی با فروش بیشتر خواهد بود.

گوگل بیش از یک‌سال پیش آپدیت جدیدی از الگوریتم جستجوی خود به نام پنگوئن را منتشر نمود. از مزیت‌های نسخه‌ی جدید الگوریتم پنگوئن ‌می‌توان به اهمیت بیشتر به مبحث لینک بیلدینگ و البته اهمیت ارزیابی لینک‌ها تصریح نمود. در واقع در بروزسانی پنگوئن، شما قادر خواهید بود تا از پشت پرده‌ی بک‌لینک‌های خود در موتورهای جستجو آگاه شوید. گوگل همچنین اعلام کرده که الگوریتم جدید به صورت Real Time خواهد بود. به این معنی که اگر شما عملیات پاکسازی لینک‌هایتان را انجام دهید، یک بازیابی نسبتا سریع، ممکن خواهد بود.

خوشبحتانه لینک‌های فاقد اعتبار به آسانی و با ویژگی‌هایی مانند نامرتبط بودن به موضوع وب سایت شما، فاقد مخاطب بودن، لینک شدن به وب سایت‌های اسپم و … قابل شناسایی هستند و شما بایستی به محض برخورد با چنین لینک‌هایی اقدام به حذف یا از کار انداختن آن‌ها کنید و همچنین از یاد نبرید که بایستی لینک‌های حذف شده را با لینک‌های جدید و با کیفیت جایگزین کنید.

ارزیابی کیفیت لینک‌ها

می‌توان بیان کرد که سرنوشت موفقیت کمپین‌های سئو با لینک‌ها گره خورده می باشد. اما گره خوردن سرنوشت کمپین‌های سئو و لینک‌ها به این معنی نیست که شما بایستی هر لینکی که دم دستتان آمد را برای وب سایت‌تان برگزینید یا تعدادی ‌بی‌شماری از آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را برای خود جمع آوری کنید. فراموش نکنید که لینک‌ها هدف اصلی نیستند بلکه نردبانی برای رسیدن به هدف هستند. نردبانی که هرچقدر رکاب‌های آن محکم‌تر باشد، احتمال رسیدن شما به موفقیت بیشتر و احتمال سقوط شما کمتر می باشد.

ارزشیابی کیفیت لینک‌های خروجی و ورودی فرآیندی می باشد که می‌تواند تا حد زیادی تضمین کننده‌ی موفقیت کمپین‌های سئو و بازاریابی شما باشد اما انجام این فرایند چندان هم ساده نیست و در واقع چالش اصلی شما شناسایی لینک‌‌‌‌‌‌‌‌های معتبر از انواع فاقد اعتبار آنهاست. بسیاری از خوانندگان وبلاگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بعد از خواندن یک مطلب، اگر از مطلبی که خوانده‌‌‌اند خوششان بیایید به آن در جاهای مختلفی لینک‌هایی را می‌دهند. اما آیا مطلب شما و یا لینکی که به آن داده شده از نظر گوگل با ارزش هستند؟ شما بایستی مطالب مفید و با کیفیت خود را ترویج داده و از منابع معتبر برای آن لینک بگیرید و نه از هر منبعی.

این مطلب را هم بخوانید :   نکته کاربردی: چگونه بک لینک رایگان درست کنیم؟؟؟

همچنین بخوانید:  چگونه از تگ های Heading (مثل H1 و H2) بهره گیری کنیم؟

برای ارزیابی کیفیت لینک‌‌‌‌‌‌ها سه شاخص زیر را بایستی در نظر گرفت:

  • ۱- مرتبط بودن
  • ۲- ارزش‌های انسانی (یعنی یک لینک فقط برای خزنده‌های موتور های جستجو طراحی نشده باشد.)
  • ۳- ارزش و اعتبار

هر کدام از موردها بیان کرده شده دارای پیچیدگی مختص به خود و لایه های متعددی از ارزیابی هستند. در زیر، هر کدام از این موردها را تبیین خواهیم داد.

شاخص اول: مرتبط بودن

مرتبط بودن مهم ترین فاکتور در ارزیابی کیفیت لینک‌هاست. مرتبط بودن به این معناست که لینک‌هایی که شما دریافت می‌کنید از وب سایت‌هایی با موضوعات مشابه و یا نزدیک به وب سایت شما برایتان فرستاده شده باشد. برای مشخص کردن مرتبط یا نامرتبط بودن یک لینک از خود بپرسید که چرا این وب سایت بایستی به من لینک بدهد؟ به گونه کلی یک لینک می‌تواند به چهار روش زیر مرتبط شناخته گردد:

  • دامین به دامین
  • دامین به صفحه
  • صفحه به صفحه
  • لینک به صفحه

تعیین مرتبط یا نامرتبط بودن یک لینک تا حدی زیادی به شناخت شما از طرف مقابلتان بستگی دارد. اگر شما نمی‌توانید توجیهی برای اینکه چرا فلان وب سایت به شما لینک داده پیدا کنید، مناسب تر می باشد که این لینک را به عنوان یک لینک نامرتبط شناسایی کنید.

شاخص دوم: ارزش انسانی

ارزش‌مندترین لینک‌ها، لینک‌هایی هستند که برای استفا‌ده‌‌های کاربران ساخته شده باشند، نه برای خزنده‌های موتورهای جستجو. اگر می‌خواهید در مورد ارزش انسانی یک لینک مطمئن شوید، سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا این لینک کاربر را به مقصدی که ‌می‌خواهد هدایت می کند؟
  • آیا این لینک دقیقا به همان صفحه‌ای هدایت می کند که کاربر به دنبالش می باشد؟
  • آیا این لینک کاربر را به موضوعی مفید هدایت می کند؟

وقتی در مورد شاخص ارزش های انسانی در لینک ها صحبت می‌کنیم، شما بایستی مخاطب لینک هایتان را بسنجید. یعنی اگر اندازه تعامل لینک های شما با مخاطبتان کم می باشد، پس لینک شما از ارزش انسانی کمتری برخوردار می باشد. برای اندازه‌گیری اندازه تعامل کاربر می‌توان از فاکتورهایی مانند نظرات مطلب یا انجمن‌ها بهره گیری نمود. همچنین ‌می‌توانید از ابزاری به نام SEMrush برای سنجش اندازه درگیر بودن کاربر بهره گیری کنید. در نهایت فراموش نکنید لینک‌هایی که بتوانند به سه سوالی که در بالا پرسیده گردید پاسخ صحیح دهند همان لینک‌های با ارزشی هستند که گوگل بالتبع‌هاست.

شاخص سوم: ارزش و اعتبار

کسبه‌های یک بازار را در نظر بگیرید. قاعدتا فروشنده‌ای که از ارزش و اعتبار بیشتری برخوردار می باشد و نزد دیگر فروشندگان خوش‌نام‌تر بوده، فروش بیشتری هم دارد. ارزش و اعتبار لینک‌ها هم دقیقا مانند ارزش و اعتبار یک فروشنده در بازار می باشد. الگوریتم‌های گوگل برای این طراحی شده‌اند تا مناسب ترین و معتمد‌ترین نتیجه را به کاربر ارائه دهند. گوگل هم از لینک‌ها برای تعیین اندازه اعتبار و ارزش یک وب سایت بهره گیری می کند. به زبان ساده، اگر شما از وب سایت‌های معتبر لینک بگیرید، ارزش و اعتبار وب سایت شما را نزد موتورهای جستحو بالا می برد.

فقط مهندسان گوگل می‌دانند که الگوریتم آن‌ها چگونه ارزش و اعتبار یک لینک را می سنجد، اما ابزارهایی نیز وجود دارند که می‌توانند تا حدودی این کار را انجام دهند.

سخن پایانی

ساخت بک‌لینک و البته ارزیابی کیفیت لینک‌ها، فاکتورهایی بسیار مهم در موفقیت کمپین‌های سئو و بازاریابی می باشد. موتورهای جستجو به گونه مداوم در حال کار بر روی الگوریتم‌های جستجوی خود هستند و در بروز رسانی تاثیر لینک‌ها در ارزش گذاری یک وب سایت نزد موتور های جستجو بیشتر ‌می گردد. اگر شما هم می‌خواهید در موتورهای جستجود مناسب تر دیده شوید، از ارزیابی مداوم کیفیت لینک‌های وب سایت غافل نشوید و مطمئن شوید که مناسب ترین لینک‌های ممکن را در وب سایت خود دارید.