یک سؤال پایه‌ای: تجارت الکترونیک (Ecommerce) چیست؟

به زبان ساده معامله کردن یا تسهیل کردن کسب‌وکار در اینترنت تجارت الکترونیک نامیده می گردد.

به اَشکال جذابی من چند سالی می باشد که در تجارت الکترونیک ایران در حال سر و کله زدن با فروشندگان آنلاین هستم و فراز و نشیب‌های آن را طی سالیان گذشته دیده‌ام. مثال همه فهم از تجارت الکترونیک خرید و فروش آنلاین می باشد؛ اما دنیای تجارت الکترونیک شامل انواع دیگری از آن هم می گردد. در واقع هر نوع تراکنشی که به‌ صورت الکترونیکی انجام گردد تجارتی الکترونیک می باشد.

مثال‌هایی از تجارت الکترونیک

  • خرید آنلاین

خرید و فروش اینترنتی کالا یکی از محبوب‌ترین مثال‌های تجارت الکترونیک می باشد. فروشنده یک فروشگاه آنلاین که معادل همان ویترین فروشگاه‌های سنتی می باشد خواهد داشت. خریداران در آن می‌گردند و با کلیک کردن خرید می‌کنند. درست مانند آمازون یا دیجیکالا که مشهور‌ترین‌ها برای ما هستند.

همین حالا می‌توانید فروشگاه آنلاین خودتان را بسازید

  • پرداخت الکترونیک

زمانی که در حال خرید کالایی به‌صورت آنلاین هستید، بایستی ساختاری هم برای پرداخت آنلاین وجود داشته باشد. این دقیقاً جایی می باشد که بحث پردازش پرداخت و درگاه‌های پرداخت پیش کشیده می گردد.

در واقع پرداخت‌های الکترونیکی باعث کاهش سختی‌های مربوط به پرداخت کارت به کارت یا رفتن به باجه‌های بانکی می گردد. همچنین شما امنیت را هم در کنار دقت بالای این شیوه‌های پرداخت به بخش حساسی از کارتان اضافه می‌کنید.

  • مزایده‌های آنلاین

وقتی به یک مزایده آنلاین فکر می‌کنید، قطعاً به یاد eBay یا ایسام می‌افتید. مزایده‌ها قبل از این‌ها هم به‌صورت فیزیکی در جریان بودند اما اینترنت آن را برای حجم قابل توجهی از خریداران و فروشندگان قابل دسترسی نمود. مزایده‌های آنلاین یک ساختار مؤثر برای یافتن قیمت مناسب می باشد. بسیاری از فروشندگان رغبت بیشتری به ساختار فروش مزایده‌ای در مقایسه با یک فروشگاه آنلاین ساده نشان می‌دهند.

  • بانکداری اینترنتی
این مطلب را هم بخوانید :   آموزش بهینه سازی سایت : 44

امروز برای شما این امکان هست تا تمام محدوده نیازهای بانکی‌تان را بدون حضور در باجه‌ها به‌صورت آنلاین پوشش بدهید. در واقع رویارویی وب‌وب سایت‌ها با بانک‌ها، بزرگ‌ترین محرک تجارت الکترونیک بوده می باشد.

  • خرید اینترنتی بلیت

بلیت هواپیما، بلیت سینما، قطار، تئاتر، مسابقات ورزشی و دقیقاً هر نوعی از بلیت می‌تواند آنلاین فروخته گردد. خرید اینترنتی بلیت با هدف حذف صف‌های طولانی باجه‌های فروش بلیت ایجاد شده‌اند.

انواع تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک را می‌توان بر اساس نوع افراد دخیل در تراکنش‌های آن دسته‌بندی نمود:

  • تجاری-تجاری (B2B)

تراکنش‌های این مدل مربوط به آن‌هایی می باشد که هر دو طرف معامله صاحب یک کسب‌وکار هستند. مثلاً تولیدکننده، تاجر، خرده فروش یا مورد هایی مشابه آن هستند.

  • تجاری-مصرف‌کننده (B2C)

زمانی که کسب‌وکارها به‌صورت الکترونیکی به مصرف‌کننده نهایی می‌فروشند، به آن تجارت B2C می‌گویند.

  • مصرف‌کننده-مصرف‌کننده (C2C)

بعضی از جدیدترین تراکنش‌ها در سیستم اقتصادی جهان شامل داد و ستد کالا (که نوعی تراکنش C2C) شده‌اند. جالب می باشد بدانید که تراکنش‌های C2C به‌صورت اینترنتی تا پیش از ظهور تجارت الکترونیک عملاً وجود نداشتند. وب سایت‌های مزایده مثال‌های خوبی از تجارت C2C هستند.

مزایای تجارت الکترونیک

مزایای اصلی آن در حل کردن محدودیت‌های مربوط به زمان و فواصل جغرافیایی می باشد. در پردازش و اجرا هم تجارت الکترونیک معمولاً مجموعه عملیات را ساده می کند و هزینه را کاهش می‌دهد.

اَشکال خاص تجارت الکترونیک

در بعضی موردها، تجارت الکترونیک امید زیادی برای رشد انفجاری نشان داده می باشد؛ مانند شبکه‌های اجتماعی یا سرویس‌هایی مانند دیوار که به‌صورت کاربر محور و روزافزون در حال رشد هستند.

قابلیت خرید کالا به ‌زودی در اینستاگرام

سایت ما حاوی مقالات مفید آموزشی درباره سئوی سایت است

برای پیدا کردن مطلب مورد نظر می توانید موضوع مورد نظر خود را جستجو نمایید

 

موبایل در این مدت به راهی تغییر کرده که مردم می‌توانند به ‌وسیله‌ی آن خرید کنند. شما در حالی که منتظر شام نشسته‌اید محصولات را جستجو می‌کنید، در راه به سمت محل کارتان خریدها را انجام می‌دهید و زمانی که در یک فروشگاه هستید قیمت‌ها را برای یک خرید مناسب تر مقایسه می‌کنید.

در حقیقت، ۸۴% کاربران تلفن‌های هوشمند در آمریکا محصولات را از طریق جستجوگر و یا نرم‌افزاری در موبایل جستجو، مطالعه و مقایسه می‌کنند. در حالی که مرور کردن و کشف کردن در موبایل راحت می باشد، شما میبینید که یافتن اطلاعات بیشتر درمورد‌ی محصولات خاص همیشه به این راحتی نیست. امروز اینستاگرام با هیجان از یک تجربه آسان‌تر در خرید محصولاتی که دوست دارید در پلتفرمی که برای قدرت اکتشاف کردن در موبایل شناخته می گردد، خبر می‌دهد.

این مطلب را هم بخوانید :   نکته مهم در سئو : راه های قانع کردن مشتری برای خرید در کسب و کار اینترنتی

از هفته‌های آغازین نوامبر ۲۰۱۶، اینستاگرام آزمایش راهی برای یافتن و یادگیری مورد هایی که مخاطبان این شبکه اجتماعی در قالب پست نگاه می‌کنند را شروع نمود. امروز بیشتر تجربه‌های خرید از طریق موبایل مردم را مستقیم از صفحه پرداخت هدایت می‌کنند، بدون اینکه به مصرف کننده شانس سنجیدن یک محصول و دریافت اطلاعات بیشتر را بدهد. درحالی که طبق نظرسنجی که توسط خود اینستاگرام انجام دادند متوجه شدند که تقریبا تمام خریدها یک روز یا بیشتر طول می‌کشد تا انجام بگیرد و تنها ۲۱% خریدها در همان روز انجام می‌پذیرد. با آگاهی از این موضوع که کاربران اینستاگرام برای کشف چیزهای جدید روی پلتفرم آزاد هستند و اینکه مردم زمان صرف می‌کنند تا محصولاتی را که به آن علاقه دارند مناسب تر بفهمند، این آزمایش به مخاطبان مراحل ارزشمندی در مسیر خریدشان قبل از پرداخت می‌دهد.

15009663_1727324977593999_8805951969312112640_n

برای آزمایش این تجربه جدید، ۲۰ برند آمریکایی مانند Kate Spade (مرکز طراحی مد) ، JackThreads (فروشگاه لباس آقایان) و Warby Parker (فروشگاه آنلاین عینک و عینک دودی) پست‌های مربوط به این آزمایش را به اشتراک گذاشتند تا برای مخاطبان اینستاگرام مرور کردن، یادگیری و سنجیدن مورد هایی که به آن علاقه دارند را راحت‌تر کنند. هر پست یک دکمه در پایین سمت چپ عکس هست که با لمس آن تگ‌های محصولات گوناگون و قیمت‌های آن‌ها در عکس نمایش داده می گردد. هر بار که تگی انتخاب گردد آن محصول با جزییات جدید باز خواهد گردید. این کاربرد اطلاعات مهمی از محصول در اختیار مصرف کننده در مسیر خریدشان قرار می‌دهد بدون اینکه نیاز باشد از اینستاگرام خارج شوند و درمورد‌ی آن محصول پژوهش کنند. سپس اگر مصرف کننده در این صفحه جزییات محصول دکمه‌ی “shop now” به معنی همین حالا خرید کن را لمس کند. آن‌ها را مستقیماً به وب وب سایت فروشنده و صفحه خرید محصول هدایت می کند و این موضوع کار آن‌ها را در خرید محصولی که می‌خواهند راحت می‌کنند.

اینستاگرام در حال حاضر یک محل عالی برای اکتشاف چیزهای جدید در موبایل می باشد. در حالی که مصرف کنندگان از اولین مرحله آزمایش مطلع شدن، اینستاگرام در پی یادگیری از کسب و کارهایی بود در مراحل اولیه آزمایش با آن‌ها در حال همکاری بود. در طول این مرحله اولیه، ویژگی‌های جدید برای گروهی از مردم که با سیستم عامل‌های IOS در آمریکا کار می‌کردند در دسترس بود. در حالی که اینستاگرام به دنبال گسترش این موضوع در آینده می باشد، توصیه‌های مربوط به محصول را کشف می‌کنند، راه‌هایی را که محصولات به خریداران نمایش داده می گردد را پیدا می‌کنند، در سطح جهان این موضوع را گسترش می‌دهند و به دنبال قابلیت ذخیره محتوا پست‌ها هستند تا مخاطبان اینستاگرام بتوانند بعداً از آن‌ها بهره گیری کنند. اینستاگرام می‌خواهد به درک چگونگی ارائه تجربه‌ی خرید یکپارچه برای مصرف کنندگان و کسب و کارها در این پلتفرم و در نهایت روی بستر موبایل برسند.

این مطلب را هم بخوانید :   شک نکنید !! نکات مهم تولید محتوای ویدیویی در کسب و کار اینترنتی
دسته بندی : افزایش فروش سایت